Опубліковано: 01 Кві 2015 14:23
Гриби в народних уявленнях займають проміжне місце між рослинами і тваринами; наділяються демонічними властивостями, співвідносяться з потойбічним світом, мають сакральну, а також еротичну символіку. Про походження грибів у одній із легенд, записаній на Прикарпатті, говориться, що св. Петро, мандруючи з Ісусом Христом, якось дуже захотів їсти. Але коли він крадькома відкусив шматок хліба, Спаситель щось його запитав. Щоб відповісти, Петро мусив виплюнути хліб, і з того взялися гриби. В іншому варіанті св. Петро нишком ламав хліб із торбинки, розтрясуючи по землі крихти, з яких виросли гриби.
Дослідники, які вивчали значення грибів у різних культурно-історичних традиціях, стверджують, що в багатьох народів гриби виступають своєрідним класифікатором, за допомогою котрого формується опозиція «профанний—сакральний». Профанність виражається в етіологічному зв’язку грибів і хліба, а сакральність — у тому, що вони взялися із святого хліба Ісуса Христа. Принагідно додамо, що, наприклад, греки вважали гриби «їжею богів», а ацтеки — «Божим тілом».
Залежно від вигляду (випуклі чи увігнуті) гриби поділяються на «чоловічі» й «жіночі». Еротична символіка проявляється у сюжетах «війни» чоловічих і жіночих грибів, у весільних і весняних піснях (дівчина приносить із лісу мухомора і кладе із собою спати); з грибами у фольклорі пов’язаний мотив подружньої зради і появи позашлюбних дітей. Коли присниться гриб дівчині — означає жениха, а жінці — вагітність. У народній демонології гриби — живі істоти, які вміють говорити, мають здатність до перевтілення (самі в себе, в демонічні істоти, в монети і золото). Гриби можуть уявлятися зачарованими відьмами або карликами, бути притулком диявола, відбирати у людей силу і здоров’я. Збирання грибів супроводжується численними обрядодійствами і заборонами: аби щастило при збиранні грибів, качаються по траві або перевертаються при першому громі; збираючи гриби, не хрестяться, не моляться, залишають перші гриби у дуплі дерева, виголошують замовляння; деякі гриби не можна збирати вагітним, щоб не зашкодити дитині, і т. ін. По грибах гадають про майбутній урожай. Освячені гриби слугують оберегом від нечистої сили, від уроків.
У різних місцевостях зафіксовано вживання у вигляді компресів при наривах, гнійних ранах вареного або розмоченого в молоці білого гриба. Так званий «мухоморовий спирт» знаний як ефективний засіб при ревматичних болях (пропасниці). Для цього мухомори в закритому посуді ставили в тепле місце, і через деякий час вони пускали сік. Оригінальний спосіб лікування використовувало білоруське населення Полісся. Там пляшку з залитими горілкою мухоморами запікали в буханці хліба. Крім того, білоруси вживали мухомори при малярії. У Сибіру, за даними XVIII ст., мухомори застосовували шамани як наркотичний засіб. Їх їли сирими, запиваючи холодною водою, що часто призводило до тяжких наслідків — божевілля, а то й смерті.